2016. január 16., szombat

Van fölös szabadidőd? Igen! Akkor elrabolom!

Mindenek előtt: Üdvözletem! Magamról csak annyit, hogy agymenéseimet/életem ügyes bajos dolgait a Négyszemközt blog-on nyomon követhetitek (melynek értelmi- és társszerzője vagyok). Ott már több mint, egy negyedéve alkotunk együtt és most két szempillantás alatt lettem társszerkesztő itt is. Ezen a blogon, mint vendégíró kívánok részt venni, nem szeretném gyökeresen felborítani a blog életét! Ezért javasoltam azt is, hogy az átalakulás során tartsa meg a blog a régi nevét! Mintegy tiszteletként, mivel a könyv volt sokáig a kultúra egyedüli közvetítője. Főleg filmek, sorozatok, zene, illetve reményeim szerint könyvek bemutatása, elemzése, kritizálása lesz a fő területem, de előfordulhat tőlem kiállítási élménybeszámolók is. Fogadjátok tőlem szeretettel az első írásom!

A sorozatok sokáig rabolják az idődet, csak rajtuk jár az agyad, adott esetben úgy elvarázsolnak, hogy nem tudsz aludni. Szemszárazságot okoznak, annyira nézed őket, meg nem tudsz betelni velük! Majd pillanatok alatt tova röppennek és csak azt tudod mondani: "Miért ért véget?!" És aztán jönnek az elvonási tünetek! Inkább nem is folytatom, hanem elkezdeném azon kedvenc sorozataim bemutatását, mely hasonló tüneteket produkáltak nálam! Előre leszögezem, hogy ez a felsorolás kimondottan szubjektív és nem célja, hogy felállítson bármilyen sorrendet, illetve összehasonlítást! Illetve, csak azon sorozatokról fog szólni, melyeket végignéztem! Az említésre kerülő műveket nem csak úgy felsorolni akarom, hanem rendezni fogom csoportokba, mert szerintem így átláthatóbb lesz. Bármelyik megtekintését tiszta szívvel ajánlom!

1. Az első csoportot úgy is hívhatnám, hogy a "szuperhősös/misztikus" csoport, mivel ide ilyen témájú műveket válogattam. Mindig is szerettem a szuperhősöket, illetve embereket különleges képességgel (a nagyon-nagy rajongók kedvéért elmondom, hogy a DC vs. Marvel háborúban én a Marvel oldalán állok) ezért is ragadott el annyira a Hősök című sorozat.

Igazából ez a legkedvesebb sorozatom All the Time, mivel ő tudta a leginkább hozni a "Még egy részt látni akarok azonnal!" érzést. És a legjobb/legösszetettebb gonoszt, akivel bármilyen műben is találkoztam: Sylar-t (az őt alakító Zachary Quinto minden művét megnézem azóta és Spock-ot is remekül alakítja!) és az ő tökéletes ellenpontját Peter-t!
Egy másik ehhez nagyon is hasonló sorozat a 4400

Ez két évvel korábbi, mint a Hősök. Akik látták, lehet azt mondják nem is annyira látványos/akciódús, mint a későbbi konkurenciája, viszont egy másik dologban sokkal erősebb. Mégpedig abban, hogy sokkal jobban kibontja, hogy az egyes szereplők, hogyan is ismerik meg a saját erejüket, illetve hogyan képesek ezt fejben feldolgozni. Kár, hogy akkor szakadt félbe, mikor már kezdett volna izgalmas lenni. (De hát ez még számos a listán lévő műről elmondható!). Tudom még sok sorozatot fel lehetne sorolni a témában, de én e kettő mellé teszem le a véleményemet.
  
Át is térnék az általam csak misztikusnak említett sorozatokra, ebből is kettőt ajánlanék nektek. Az egyik egy igazi klasszikus a 90-es évekből: az X-akták

Még gyerekként kezdtem el nézni az egészen 2002-ig tartó 201 epizódból álló idegtépő izgalmakkal teletűzdelt ufó keresős őrületet. Emlékszem, akkoriban mindig az ágy alá akartam bújni félelmemben, ha az ufós részeket mutogatták. És ne felejtkezzünk el arról, hogy ez a sorozat kezdett el komolyan foglalkozni azzal a kérdéssel is, hogy az állam (persze itt az amerikai) mennyi adatot tárol rólunk és mihez is tudna azokkal kezdeni.
A másik "misztikus" sorozat (tudom inkább fantasy), amit ajánlok a Trónok Harca

"Persze, nincs olyan ember a nyugati kultúrkörben aki ne látta volna akárcsak egyik részét!"-mondhatnátok. Nos, én ismerek több ilyet is! A sorozat és a könyvek is kiválóak! Most abba nem mennék bele, hogy e kettőnek mennyire kell egymást követnie. Különben is kit érdekel, amíg sárkányok vannak benne!!!!! Bár inkább engem inkább a fenn látható "kedves" család története izgatott mindig :-)

2. A második csoport elé fűznék annyi kis magyarázatot, hogy az abban található sorozatok azért kerültek ide, mert szerintem jól meg lehet érteni belőle az ország (Egyesült Államok) működését, a benne élő emberek mindennapjait. Így tehát következzen az "amerikás" csoport. Egy időben nagyon rajongtam ezért az országért, így mindent meg akartam róla tudni.
És hol is kezdhetném, mint az egyik legrégebb óta futó szériával a Simpson család-dal

Tudom, sokan nem szeretik, talán néha alpári humora miatt, de hát, néha ilyen az élet! És ha igazán magunkba nézünk, mindannyiunk családja ilyen. Azt is tudom, hogy azóta van már több, sokkal Amerika kritikusabb animációs sorozat is, de azok már nekem is sokak! Ez a szerethető család mindig is mosolyt tudott csalni az arcomra és a kedvenc szereplőm sokakkal ellentétben nem Homer vagy Bart, hanem Lisa!
A következő egy igazi klasszikus, ami itthon is vezeti az össznézettségi listákat: a Jóbarátok

Hát igen a nagy hatos! Szerintem nincs olyan magára valamit is adó magyar kábeltévé csatorna, ami ne adta volna le. Az ebből áradó humor végignevettette a magyarokat a 90-es, 2000-es éveken, köztük engem is. Lehet, hogy manapság már nem ütne olyan nagyot, de minden esetre sokat gondolkoztam, hogy az önéletrajzomba beleírjam, Joey-hoz hasonlóan, hogy én is meg tudok inni 3 liter tejet 10 másodperc alatt. :-)

És ha már itt maradtunk a 90-es években, akkor következzen a J.A.G. - Becsületbeli ügyek

A sorozat, mely miatt kedvem lett volna jogot tanulni. Végül is nem így lett. Remekül megmutatta nekem, hogy a hatalmas amerikai hadi gépezetben is csak emberek dolgoznak és követnek el gonosz tetteket, melyeket e sorozat fő hőseinek kellett felülvizsgálniuk és lehetőleg arányosan megbüntetni a bűnösöket. Sokszor annyira érdekes volt maga a bűncselekmény, hogy szinte nem is érdekelt, hogy a főszereplő megtalálja-e az apját, pedig ez utóbbi köré épült volna a sorozat alaptörténete.
Maradjunk meg a katonai vonalon és következzen Az elit alakulat

A legjobb minisorozat (csak 10 részes), amit valaha láttam! Rövidsége nem a hátránya, hanem pont az előnye, mert minden része hibátlan! Tökéletesen bemutatja, hogy a második világháború az amerikai csapatoknak sem volt egy fáklyás menet. Főleg a fő hőseinkből álló 101-es légi szállítású hadtestnek. Ja és későbbi híres színészek mint Tom Hardy vagy Michael Fassbender csak mellékszereplők a hatalmas gárdában.  
A következő ajánlott mű egészen magasra visz minket a hierarchiában: Az Elnök Emberei

A 9/11 előtt játszódó (azonban a terrorizmus témáját nem nélkülöző) sorozat az amerikai elnök alatt közvetlenül dolgozó stáb mindennapjait mutatja be, akik mindannyian egyrészt részei az amerikai bürokráciának, de ellenségei is. A hét évadot megélt sorozat a demokrata Bartlet elnök (akit, Martin Sheen remekül alakít, mégsem vesz el teret a többi színész elől!) kormányzását követi végig két cikluson. Így a sorozat alatt többször is átélhetjük az amerikai elnök választás procedúráját, betekintést nyújtva annak bonyolultságába.
És ezek után már csak az átlagos, kis embereket bemutató sorozat hiányzik, ami a Tiszta szívvel foci

Lehet, akik látták, rámondanák: "De ez csak egy amerikai focis Beverly Hills 90210!" Nincs igazuk! Igaz, hogy a sport körül forog a fő történet szál, de a szereplők hétköznapi emberek: szegények és gazdagok, keresztények és ateisták, fehérek és feketék, alkoholisták és józanok. Viszont összeköti őket valami, ami a vidéki Amerikában nagyon is létezik: a közösség! Az, hogy közösen harcolnak a céljaikért, úgy hogy közben tényleg nem hagynak hátra senkit, minden ember ugyanolyan fontos és mindenki megérdemli a második esélyt, kövessen el bármilyen bűnt!
"De hát még nem volt sem rendőrös, sem orvosos, sem tűzoltós sorozat!"-Mondhatnátok. Íme a Harmadik műszak

Ez mindhárom egyben, mégis jól működik! Ugyan csak egyszer néztem végig a 6 évados sorozatot, de bármikor örömmel megtenném. Az igazi New York  hétköznapjait éljük át a szereplőkkel, rengeteg veszéllyel. Főleg azért, mert foglalkozásukból adódóan bármelyik szereplő, bármikor megsérülhet, vagy meg is halhat! A Műszak után című epizód (2. évad 7.rész) pedig a legjobb szürreális sorozat rész, amit valaha láttam!

3. Következzenek azon sorozatok, melyek a kedvenc műfajomból származnak. Itt a Sci-fi részleg!
Kezdjük itt is egy rongyosra vetített klasszikussal a Csillagkapu-val

Természetesen az 1997-ben indult sorozat összes részét, a mellék sorozatokat és a filmeket is láttam és mondhatom, hogy készítők remekül bánnak azzal a kinccsel, ami a birtokukban van. Csak sajnos mostanában keveset kapunk belőle. Folytatást akarok! Bármikor újranézhető sorozat, remek időtöltés! Ez utóbbi kijelentéseimre Teal'c is csak azt mondaná: "Valóban!"
Egy másik csapat aki szintén utazik az űrben (csak nem kapukon át) a Csillagközi Romboló legénysége

Ki az embernek kinéző ellenséges robot és ki tényleg ember? E kérdés körül forog a történet, melyben a háború után megmaradt pár ezer ember az űrön keresztül, sarkában az ellenséges cylon robot flottával, próbál eljutni a számukra mitologikus 13-ik kolóniára, a mi Földünkre. A teljes élményhez a kiegészítő egész estés filmeket is nézzétek meg!
Na és most fognak az igaz fanok megkövezni! Következzenek a Star Trek sorozatok!

Mégpedig azért, mert be kell valljam, nem szeretem sem az 1966-os eredeti, sem az 1987-es Új nemzedék szériákat! Viszont a másik háromért (1993. Deep Space Nine, 1995. Voyager és 2001. Enterprise) odavagyok, meg a filmekért is! Talán ez a látvány világ miatt van, hiszen e három utóbbinál már igencsak látványos világot és csatákat tudtak kreálni a számítógépes grafika segítségével. Ugyanis ezen univerzum esetében nekem nem elég a rengeteg történet és a sokféle idegen civilizáció, látványt is akarok!
A végére pedig egy kis gyöngyszemet tartogattam nektek, ez pedig az Űrháború 2063

Az 1995-ös, mindössze 23 részt megélő sorozat szerintem megelőzte a korát, illetve sok más sorozatot is. Egyrészt hangulat teremtésben, másrészt a főszereplő katonai egység összerázódásának bemutatásában. Az univerzum, amiben játszódott hatalmas is tudott volna lenni, ha adnak neki több lehetőséget kibontakozni. Hogy nem tették, nagy kár! Minden esetre míg élek soha nem fogom elfelejteni az űrben lebegő palacsinták látványát :-)

És végül még egy utolsó ajánlás a részemről: David Attenborough: Az élő bolygó

A legjobb ismeretterjesztő sorozat, melyet valaha láttam! Emlékszem még általános iskolás voltam mikor csütörtökönként vetítette az állami tv. Este 6-kor, nem volt más programom csak ezt néztem a tv-ben, még leckét sem kellett akkor írnom! :-) Talán a szüleim is érezték, hogy e sorozattal igazi tudásátadás történik a gyerek és a televíziókészülék között. Az 1984-ben készült, 12 részes sorozat földünk 12 életterét mutatja be egy-egy órában csodálatos képekkel illusztrálva. A sorozat mellé készült könyvet is ajánlom!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése